| 
			 
		Arnold Stolker
		uit Culemborg is een van die autorestaurateurs 
		die in West-Europa 
		wijd en zijn bekend staan. 
		Van heinde en verre komen welgestelde 'autogekken' 
		hun wrakken bij hem 
		laten op knappen. 
		  
		Foto:  William 
		Hoogteyling. 
		Autorestaurateur Arnold Stolker lost alles op. 
		 
		 
		CULEMBORG 
		 
		Zijn werkplaats biedt onderdak aan rijdende topstukken uit de stallen 
		van Lagonda,Mercedes, 
			Bentley, Ferrari en
		prijskaartje 3,2 miljoen 
		dollar, Bugatti. Verzamelaars van klassieke automobielen 
			in West-Europa 
		weten het al lang:
		Arnold Stolker van Classic Center Culemborg is een 
			van dé adressen voor werkzaamheden aan een bijzondere vierwieler. 
		De kracht van Stolker (Culemborg, 1952) is dat hij geen probleem uit de 
		weg gaat bij de klussen 
			die hij aanneemt.
		Wat aan onderdelen ontbreekt, 
		maak ik na. Dat is vaak goedkoper dan dagen 
			onderweg zijn naar een 
		onderdelenbeurs
		in het buitenland waar je van te voren niet weet 
			of en 
		in welke staatje iets vindt. Hij vertelt over de Mercedes 500A Cabrio
		die hij 
			ter reparatie kreeg. Ik had eenzelfde 500A staan waarvoor ik 
		tandwielen moest maken, 
			maar wist niet hoe die eruit zagen.
		Toen kwam er bij toeval eentje binnen 
			en die hebben we gedemonteerd, de tandwielen 
		eruit gehaald en ze razendsnel nagemaakt. 
		Hij begon ooit met een Peugeot 201 uit 1932 die hij als bonk schroot 
		Bentley 4,5 L uit 1929. 
		De eigenaar van de Bentley 4,5L LeMans Racer uit 1929 vond zijn 
		gerestaureerde 
			auto er te mooi uit zien.
		Of Stolker hem weer oud kon 
		laten lijken? Maar natuurlijk, 
			dan schuren we toch even die laklaag 
		eraf. 
		En het cijfer '10' op de honingraatgril ? Geen probleem. 
			Of die 
		'10' bij nader inzien kan worden veranderd in een '8' ? 
		Grr, ja 
		hoor...verkreeg en tot leven wekte. 
			 
		Maar zijn visitekaartje bleek de 
		Mercedes 190SL uit 1961 die hij twaalf jaar geleden 
			weer puntgaaf kreeg.
		Ik hoef potentiële klanten het fotoboek van die restauratie maar te 
		laten zien 
			en ze zijn overtuigd.
		Sindsdien komen geregeld vrachtwagens voorrijden waar heel voorzichtig 
			een zeldzame koets uitglijdt of wordt ingeladen,
		zoals gisteren nog een 
		zeldzame 
			aluminium Mercedes vleugeldeur. De eigenaar van de Bugatti 57C 
		Gangloff Cabrio, 
		kort daarvoor aangeschaft op een veiling in Pebble 
		Beach in Californië, 
		kwam echter trots rijdend naar de Lekstad waar 
		Stolker verbijsterd constateerde: 
		De benzine zeek eronderuit. Koop je 
		een auto 3,2 miljoen dollar, 
			blijkt de benzinetank helemaal verrot. 
		Hij 
		was gerestaureerd maar op zijn Amerikaans en dat betekent vooral 
		optisch. 
		De Mercedes 28/95 uit 1920 die hij momenteel onder handen 
		heeft is exemplarisch 
		voorzijn eigenzinnige werkwijze. Die heeft zeven 
		jaar bij een restaurateur gestaan. 
		Dat schoot niet op. De eigenaar kwam naar mij met een half verbrand wrak 
		en kratten vol troep. 
			 
		Mercedes 500A Cabrio. 
			 
		Een verzamelaar wil zijn Mercedes 500A ombouwen tot het racemodel 500K 
		Special Roadster. 
		Probleem is dat die laatste niet meer bestaat en de 
		afmetingen onbekend zijn. 
		Een (niet eens zo duidelijke) foto in een autoboek biedt uitkomst. 
		Stolker: 
		We hebben een schuifmaat gebruikt en zo berekend dat het chassis 
			van de 
		500A 45 centimeter moest worden ingekort. 
			
		Arnold Stolker gaat voor 
		gaaf. AD 
		Utrechts Nieuwsblad 10 Februari 2007 
			
		BRAM VAN SCHAIK 
			 
   |